Hältan som blev kissing Spines

Efter allt som hänt så tror jag att jag känner mig redo för att berätta om Gustav. Vi får helt enkelt se hur länge det här inlägget blir kvar. Jag väljer att inte nämna några namn i det här inlägget. Och jag vill inte heller ha några kommentarer om veterinärer osv i detta inlägg, då tar jag bort det. Detta är mer för er del - så ni hänger med i denna röra och allt som hänt.
 

 
Allting började i november med att Gustav kändes lite stel, hoppade ojämnt och hade svårt att hålla galoppen. Han såg aldrig halt ut och han kändes fräsch i övrigt.
 
Vårat första besök var hos en osteopat i slutet på december. Osteopaten hittade inga konstigheter på Gustav mer än en låsning i käken som enligt osteopaten berodde på, troligtvis vassa tänder. Vi bokade in ett tandläkarbesök bara tre veckor senare.
 
Tandläkaren hittade några vassa käk-tänder, men denna tandläkare trodde inte att hans beteende i ridningen berodde på tänderna. En vanlig tandundersökning gjordes med raspning och koll. Tandläkaren rekommenderade oss att göra en hältutredning på Gustav istället. Under både besöket hos osteopaten och tandläkaren visades filmer på Gustav under ridning där hans problem framhävdes.
 
Vi bokade en hältutredning i början på februari hos en veterinär där böjprov gjordes högt och lågt på alla fyra benen. Gustav visade då en 0,5 gradig hälta högt på båda bakbenen. Problemet enligt veterinären satt i knäna och han var även ordentligt gallig i bak. Gustav blev behandlad och rehab träning gjordes under en fyra veckors period.
Under rehab träningen blev Gustav värre att rida, började resa sig, backa hysteriskt och vägrade att ens gå över bommar.
 
Vid återbesöket fyra veckor senare undersöktes benen igen och ingen hälta visades, han var inte heller gallig längre. Vi började då undersöka Gustavs rygg för att komma vidare på vart problemet satt. Palpering gjordes och han reagerade vid sadelläget, beslut om röntgen togs. Gustav röntgades från manke till länd och där kunde veterinären konstatera att Gustav hade trångt mellan tornutskotten vid sadelläget. Då veterinären ansåg att röntgen visade dåliga besked rekommenderade veterinären en ultraljudsundersökning på ryggen.
 
Två veckor senare ultraljudades Gustavs rygg och där kunde två veterinärer konstatera att Gustav var ihop växt mellan 4 tornutskott, hade trångt mellan resterande, hade inflammation i ryggen samt förkalkning på de främre tornutskotten. Mer eller mindre hela ryggen var "förstörd". Något han haft sedan födsel, enligt veterinär. Veterinären tyckte inte det var behandlingsbart och att det var för mycket att operera och ville döma ut Gustav som ridhäst.
 
Efter mycket funderande skickades papprena in till försäkringsbolaget. När vi väl fick papperna tillbaka kändes en avlivning helt fel och varken jag eller min familj var redo för detta. Vårat försäkringsbolag rekommenderade att vi skulle åka till en annan klinik för bättre röntgenbilder och en ev. operation på en ny operationsmetod.
Försäkringsbolaget ansåg också att hästen hade en hälta och en rörelsestörning efter att ha läst av bilderna och journal.
 
Efter 14 veckor (!) fick vi tillslut ett godkännande och en tid hos Strömsholms Hästklinik. På kliniken ville de ta nya röntgenbilder, göra hältutredning, se vart rörelsestörningen fanns och se om Gustav var i tillräckligt gott skick för en ev. operation. Försäkringsbolaget ville inte betala ut hela hans försäkring vid en ev. avlivning
.
Gustav gick igenom hältutredningen utan anmärkning, veterinären kunde inte hitta någon rörelsetörning hos Gustav som skulle kunna vara dålig. Gustav klarade rygg-testet som görs innan en operation och nya röntgenbilder togs. Enligt denna veterinär var Gustavs rygg inte de värsta den sett, utan istället hade Gustav en väldigt lovande prognos. Denna veterinär kunde konstatera Kissing Spines vid sadelläget där de var trångt mellan 3 tornutskott och mellan två så var de nästan så de låg omlott.
 
Veterinären på Strömsholm sa att Gustav hade en extremt lovande prognos tack vare hans fina rörlighet i ryggen samt att han inte reagerade så mycket vid palpering. Gustav bokades in för en titthåls-operation två veckor senare.
 
Och här står vi nu. Från att ha haft en utdömd häst, till att ha en häst som på onsdag läggs in för operation. Det är en, enligt veterinären, lätt operation där tre snitt läggs på ryggen under en stående operation med lugnade och lokal bedövning. Det finns inget som säger att Gustav kommer bli helt återställd, men det har gjorts 32 operationer under de senaste året och 30 av dessa har blivit fullt ridbara efteråt. Därför är jag mer än villig att ge Gustav denna chans. Det är en relativt lång rehab efteråt, men det är de helt klart värt!
 
Ingen är gladare än jag! Trots att jag är helt livrädd för detta är jag så glad att jag inte tog bort honom när han blev utdömd utan att min älskade pappa tog tag i allt och kontaktade Strömsholm. Min magkänsla sa nej hela tiden till att ta bort honom och även om detta nu inte fungerar så vet jag åtminstone att jag gjort precis allt jag kunnat.
 
Jag ser faktiskt fram emot denna långa rehab och konvalescents tiden, så länge jag får ha Grå vid min sida!
 

Kommentarer
Frida

Håller alla tummar för att operationen ska gå bra! Ni är så fina ihop. Styrkekramar!

2013-06-09 @ 21:23:50
Emmie

Håller alla tummar och tår för att han ska bli bra!!!

2013-06-09 @ 21:52:29
URL: http://lsgroom.blogg.se
Rebecka Wärnström

Hoppas av hela mitt hjärta att allt kommer gå bra!

2013-06-09 @ 22:04:46
URL: http://rebeckashemligheter.blogg.se/
Annie Pettersson

Styrkekramar!! :'( Hoppas det blir bra!!!

2013-06-09 @ 22:16:24
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se
Malin

Gå in på Linaw.blogg.se. Hennes häst har genomgått samma operation på Strömsholm och är idag helt återställd och bättre än någonsin!

Jag hoppas verkligen att operationen går bra för din fina häst!!!

2013-06-09 @ 22:23:58
Helene

Men jösses. Vad olika besked man kan få! Heja heja Gustav och heja heja dig som vägrar ge upp. Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra, och ser fram emot att se er ihop igen i framtiden!

2013-06-09 @ 22:51:02
Alexandra Jeppsson

Åh vad "kul" att läsa om detta Tess! Hoppas verkligen på det bästa för fina Gustav :D

2013-06-09 @ 22:55:16
URL: http://skeckryttaren.blogg.se
Lina

Jag har gjort den operationen på min häst för ganska exakt 1 år sen nu, också på Strömsholm. Fick en helt ny häst på alla plan och tävlar idag på samma nivå som innan op, men med helt andra resultat! Ångrar inte en sekund att vi valde att operera honom, fick en ridbar häst efter det. Hoppas att allt går lika bra för dig! Och lycka till! :)

2013-06-10 @ 00:05:23
URL: http://linaw.blogg.se
Ida

Hade jag varit häst, hade jag önskat att jag var i din ägo. Jag håller tummarna för att allt ska gå bra för dig och Gustav i fortsättningen. Kämpa på!

2013-06-10 @ 00:41:30
Marlene

Jag blir lite tårögd! Hoppas verkligen att allt går vägen!!! Fina lilla häst!

2013-06-10 @ 07:17:48
URL: http://melen.blogg.se
Boel

Håller tummarna för er!
Har en vän vars häst har gått igenom samma operation i Strömsholm. Hennes häst är nu fullt återställd och bättre än innan.
Hoppas verkligen ni får samma utgång och resultat!

2013-06-10 @ 07:33:31
Annica

linaw.blogg.se gjorde denna operation på sin häst för ett år sedan. Gå in där så kommer du få ännu mer hopp:). Lycka till med allt, håller tummarna!!

2013-06-10 @ 08:52:32
Sandra

Oj vad roligt att läsa!! Tror säketr allt går vägen :) Lycka till båda!

2013-06-10 @ 09:18:10
Sofia

Håller tummarna för er! Skönt med en ljusglimt i allt ditt elände! Lycka till! :)

2013-06-10 @ 16:08:51
Cecilia

Ååh vad glad jag är för eran skull!!!! Jag önskar er alla lycka i världen!! Get Well Golden!!!!

2013-06-10 @ 17:30:43
Josefine

Gud vad stark du är! Jag håller tummarna till tusen för din och Gustavs skull nu. Hoppas allt löser sig, det förtjänar du! Stor kram till er! <3

2013-06-10 @ 17:46:53
Josefine

Gud vad stark du är! Jag håller tummarna till tusen för din och Gustavs skull nu. Hoppas allt löser sig, det förtjänar du! Stor kram till er! <3

2013-06-10 @ 17:47:12
Anonym

Åhh vilken tur att du litade på din magkänsla!

2013-06-10 @ 19:26:07
Jojjan

Usch jag gråter när jag läser det här i läget med :( håller alla mina tummar för er på onsdag <3 måste kännas helt underbart att följa sitt hjärta och även få rätt i de man känner :) STOR KRAM och lycka till nu!!

2013-06-10 @ 20:05:53
URL: http://jojjanpojjan.blogg.se
Maria

Hoppas verkligen att det går bra! Håller tummar och tår för er!

2013-06-10 @ 21:01:14
URL: http://melizzaanne2.blogspot.com
Jossan

Hoppas allt går bra på onsdag och att du får tillbaka din häst frisk igen! Styrkekramar

2013-06-10 @ 21:24:03
URL: http://jossaneglund.blogg.se
Sofia Spelkvist

Håller tummarna att han blir så gott som återställd din fina grå <3

2013-06-10 @ 21:49:35
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Jessi

Hoppas att allt går bra och att han kommer bli bra igen.

2013-06-11 @ 13:33:08
Jessica

Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen med Gustav o att ni kommer ha många år tillsammans kvar!

2013-06-11 @ 20:05:25
URL: http://www.jemaax.blogg.se
sara

Håller alla tummar och tår för fina Gustav, det här grejar ni!

2013-06-11 @ 20:30:33
URL: http://ussing.blogg.se
Jonna

Jag var med om samma sak med min häst. Men jag var inte stark nog att leta vidare efter hjälp när min häst blev utdömd efter ett års utredning. Jag tycker du är stark som fortsätter att kämpa. Och jag hoppas att Gustav kommer att bli helt bra igen.

2013-06-11 @ 22:31:52
Julia

Håller alla tummar, tår, tassar och hovar här hemma!
Många kramar

2013-06-12 @ 00:23:52
URL: http://ohjuliet.blogg.se
Pillan

Tack för du ville dela med dej! & ett stort lycka till nu :D Kram

2013-06-12 @ 09:55:59
URL: http://pillllans.bloggplatsen.se
Pernilla

Hoppas allt går super, det förtjänar du och din häst verkligen då du verkar vara en sån himla godhjärtad människa :) Ska hålla tummarna hårt! Kram Pernilla

2013-06-12 @ 18:07:08
Lina

Man känner.sin häst.bäst själv! Lycka till med rehabilitering

2013-06-13 @ 08:57:13
URL: http://sallberglina.blogg.se
Emma

Håller tummarna för sig och din grå!

2013-06-14 @ 23:35:20
Emma

Håller tummarna för dig och din grå!

2013-06-14 @ 23:35:45
Anonym

Håller tummarna att allt går bra!

2013-06-15 @ 12:34:21
Tea

Fan vilka kämpar ni är alltså! Har ju följt dig länge (ända sen du hade Ginger (hette han va?), Billy och alla andra hästar) och har alltid beundrat dig för hur du orkat gå vidare efter allt som hänt. Hoppas att operationen kommer gå bra och att Gurra blir bra igen! Många styrkekramar

2013-06-17 @ 19:48:36
Emma

Vilken historia!!
Håller tummar att allt flyter på och Gustav blir återställd!!

2013-06-19 @ 17:37:33
URL: http://ejhjumping.blogg.se
Ellinor Holmkvist

Lycka till med Gustav i framtiden!!! Håller tummarna för er :) Jag lånade förra sommaren en häst som hade genomgått denna operation. Innan hade han tävlat 120 hoppning.. Han var precis helt återställd när jag fick hem honom och hade vart ute på en tävling o hoppat 90-100.. Nu är han tillbaka hos sin ägare (då jag skadade mig) och debuterat 130 med ett ner! :) Tycker verkligen det är bra att utvecklingen gått framåt när det gäller det här! Så slipper vi ta bort så fina hästar i onödan :)

2013-06-20 @ 21:31:47
Alida

ååh blir helt tårögd av att läsa detta. kämpa på nu!

2013-07-01 @ 23:57:52
URL: http://peplis.blogg.se
Caroline

Hej! Jag står i samma sit som du? hur har det gått? Min är i princip utdömd han också men nu ska även jag kontakta strömsholm för vidare utredning. Min veterinär sa att han hade jätte dålig prognos. Men jag känner också att jag måste göra allt för min fina röda! Lycka till och jag håller tummarna för er!!!

Svar: Hej. Vad tråkigt att höra att du står i samma sits, lider med dig. Min operation har gått bra, över förväntan. Vi är igång och rider nu och han känns superfräsch! De är mycket jobb och slit för att komma hit, men de har helt klart varit värt de!

Min hade också "dålig" prognos. Va som sagt utdömd o den veterinären sa att de inte fanns något att göra. När vi sedan kom till Strömsholm så tyckte dom att Gustav hade en relativt "mild" prognos o op var inget konstigt i detta läge. Så ja tycker absolut du ska kontakta dom o åtminstone få ett andra utlåtande! :) lycka till, kram
Therese Klintestam

2013-11-07 @ 09:01:36
URL: http://equusdressage.blogg.se
Jenna

Gud vad roligt att höra om dessa lyckade operationer. :)
Jag har kämpat i 3 år med mitt sto. Köpte henne som 3 åring, ej inriden då, och som har varit skadad i rygg, hälta, problem med knä m.m. Dock har det alltid bottnat i en stor orsak, vilken vi fick svar på 1 september i år. Hon har också Kissing Spines. Veterinären ville döma ut henne på en gång. Han ansåg dock att hon kan gå som sällskapshäst, och inte tänker jag avliva henne när hon har så mycket livsglädje och inte visar smärta annars så, så jag har satt ut annons på henne nu för att säljas som sällskapshäst. MEN, nu har jag läst mer och mer om operationer och hur bra era hästar blir efteråt att jag börjar fundera på om jag ska anstränga mig en sista gång och se vad som händer.

Min fråga bara, vad kostade denna operation? Jag har lagt ut såna extrema summor bara det senaste året att jag inte vet om det kommer räcka för jättemycket mer. :(

Svar: Gud vad tråkigt att höra :( Jag vet hur det känns att få det tunga beskedet, usch! Det kostar mellan 10.000-20.000 beroende på hur många snitt som behöver göras :) Gustavs gick på 15.. Lycka till! Kram
Therese Klintestam

2014-09-22 @ 15:28:48

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback