14 augusti 2014

Oj vad det har hänt mycket sedan den senaste uppdateringen här! Är ju nästan en månad sedan, galet. Men det rullar på, Gustav känns helt galet fin just nu, vilket såklart är otroligt roligt.
 
I söndags var vi iväg på våran första riktiga dressyrtävling efter operationen. Tänk att den senaste tävlingen vi var iväg på, var på Ekängen för två år sedan! Denna gång var vi på Bjärka Säby Ryttarförening och red en lokal LB1 och LA1. Mitt mål under hösten är att träna Gustav på att tävla igen. Han är ju en kille som väldigt lätt blir spänd och påverkas lätt av både andra hästar och det som händer runt omkring. Så för mig är det viktigaste just nu att få en lugn harmonisk framridning, att lugnt kunna gå in på banan och bara rida igenom progamet. Det ska liksom kännas lätt och roligt att gå in. Gör Gustav en tävling utan spändhet - är jag mer än nöjd. Bra betalt i procent eller poäng, placering osv är bara en bonus.
 
Vi hade en kanonbra dag i söndags! Jag fick till en riktigt bra framridning där jag hann skritta fram ordentligt och bara låta honom kolla in allt och alla. Kunde utan problem plocka upp honom och ställa lite krav för att sedan få honom avslappnad igen, så skönt! Inne på banan var han lugn som en filbunke. Tittade varken på staketet, domaren eller hästarna som skrittade bredvid - redan där var jag nöjd. Vi tog oss igenom LB1 utan några större missar, visst första galoppfattningen blev lite studsig, den andra lite tidigt. Sen att han dippar med nosen emellanåt är ju sådant jag är medveten om och jobbar på. Annars tycker jag faktiskt att progamet kändes bra! Jag var sååå nöjd när jag red upp och gjorde sista halten och gjorde den avslutande hälsningen.
 
Inte nog med det, domaren gillade det också! Jag var helt i chock när jag fick se procenten - 67,93% och in på en 2a placering. Placeringen höll sig hela vägen och vi fick gå in på en prisutdelning för första gången någonsin! Det är svårt att förklara hur det kändes, jag var verkligen i helt chock och bara så lycklig. När vi sedan skrittade upp mot transporten kom första tårarna, de kändes så overkligt..
 
 
Det var väldigt svårt att ladda om till LA1 sen. Men lite mat i magen hos oss båda så gick vi ner till framridningen igen. Tyvärr var han extremt spänd denna gång. Hade svår att få honom att koppla bort de som hände runt om honom. Men tänkte bara på att andas själv och inte göra någon stor grej utav det. Hade en ganska bra känsla när jag väl gick in på banan sen. Han var ganska taggad hela första delen av programmet och när det kom till skritten så stängde Gustav av. Han taktade hela skrittdelen och därefter var det - spänt. Men jag ville verkligen ge honom en chans att försöka genomföra programmet så han inser att inget kommer att hända. Tyvärr blev hela galoppdelen förstörd då jag verkligen inte kunde påverka honom. Det var studs, stå på bakbenen och springa iväg.. Men vi red igenom programmet och han fick klappar och godis även efter detta program.
Jag tror att han blev lite mentalt trött efter dagen och då slog det helt enkelt slint. Sen måste jag erkänna att det kanske blev för mycket framridning till andra klassen. Jag tyckte även att det var svårt att rida LA1 på honom, banan kändes helt plötsligt jätteliten och allt kom för fort. Men vi jobbar vidare!
 
En erfarenhet rikare och jag är så nöjd. Att veta att han faktiskt kan vara lugn, avslappnad och sköta sig på tävlingen känns bara.. underbart. Att vi dessutom lyckades ta en placering - wow. Sån bonus!!
 
 
Film från LB1 finns på youtube - sök på Golden Poem Bjärka Säby.

Kommentarer
Emma

Detta är du såå värd! <3

Svar: Tack snälla! <3
Therese Klintestam

2014-08-15 @ 19:35:25
Anonym

Grattis! :)

Svar: Tack :D
Therese Klintestam

2014-08-22 @ 08:39:54

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback