Träningsplaner

När jag frågade er vad ni ville läsa om så fanns det en kommentar om Gustavs framtida träningsplaner. Så idag tänkte jag att jag kunde dela med mig lite utav min plan. Jag har en känsla redan innan jag börjat skriva att detta inlägg nog kommer bli ganska luddigt..
 
Det är ganska svårt att skriva en konkret träningsplan för Gustav eftersom hans framtid är ganska diffus. Och med det menar jag att, vi vet ju inte än vad han kommer att hålla för och inte. Jag kan enbart göra korta planeringar, som tex en veckoplanering. Men jag kan inte sätta mig ner och ha en direkt månadsplan eller liknande för vår träning förens vi har varit på Strömsholm.
 
Sen är jag en av dom som har väldigt svårt med veckoplaneringar pga. att jag har svårt att hålla dom. Dels för att jag jobbar så olika pass samt att det inte går att planera in hoppning eller markarbete då vi inte får plocka fram hur som helst i ridhuset. Men jag har i alla fall en liten tanke på hur våran vår kommer att se ut, om jag får det resultat jag hoppas på Strömsholm. Så ni som har hoppats på att det ska dyka upp veckoplaneringar här, sorry, jag kan ändå inte hålla dom..
 
Jag kommer att koncentrera mig supermycket på grunderna, på dressyrjobbet. Jag tror på att får jag ordning på alla grunder så dom sitter till 110% så kommer vi får det lättare i framtiden. Markarbetet och hoppningen kommer jag inte att ge upp, men jag kommer se till att grunderna sitter först innan vi börjar krångla till det.
 
Vi kämpar vidare med dressyrjobbet, dvs jobbar med övergångarna för att få lydnaden att bli max. Vardagstrimet ska sitta utan diskussion. Ni vet de här simpla som vi alla i hästvärlden pratar om, att hästen ska bromsa upp för minsta lilla förhållning, den ska gå fram för skänkeln, flytta för ytterskänkeln ja, you name it!
 
Sara kommer att fortsätta hjälpa mig med tömkörningen och nästa gång ska vi prova att tömköra honom över en bom för att se hur han reagerar. Så vi kompletterar alltså det vanliga dressyrjobbet med tömkörningen. Jag tror stenhårt på att tömkörningen är ett superbra komplement till ridningen och Sara har sådan bra koll på vad hon gör, så det känns verkligen bara bra.
 
Sen blir det ju självklart lite styrkejobb i skogen, galoppintervaller osv. det vanliga liksom. Markarbete med bommar och hinder kommer jag alltså att vänta med, dels tills jag får något bra svar från Strömsholm och dels tills jag ser att grundjobbet sitter. Sedan vill Strömsholm att jag ska ha tagit ett litet skutt på honom innan vi ska tillbaka på återbesöket. De "skuttet" kommer jag att planera in dagen innan vi åker och då kommer det att vara ett kravlöst skutt över ett litet hinder, bara för att "ha gjort de".
 
Rörigt inlägg? Aa ganska, men nu har ni i alla fall ett litet hum om hur jag tänker. Vi kan väl fortsätta på detta inlägg efter den 15e när vi varit på vårat återbesök på Strömholm? ;-)
 
 
 

Kommentarer
emilie persson

De vore ju faaaan om ni inte får ett bra besked nu när ni är på strömsholm. Jag ska hålla alla tår, fingrar osv jag kan..

Svar: Eller hur! Tack :)
Therese Klintestam

2014-01-07 @ 06:52:30
URL: http://www.emiliepersson.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback