20 januari 2015

Idag är jag jättelycklig! Jag hade verkligen världens finaste Gurka att rida idag!
 
Var med och körde lite markarbete efter jobbet tillsammans med Lisa och Frida. Hade 4 st travbommar på ena volten i ytterkant och 3 st galoppbommar på andra volten i ytterkant. Sedan hade vi ett litet räcke på sargsidan på ena volten en låg 3 studs på ena långsidan och sist på andra långsidan 2 små räcken med 17 m emellan.
 
Gustav började ganska spänt då han lätt blir lite nervös och orolig när det är så många hästar i rörelse samtidigt. Det är därför vi har det så svårt med framridning och framhoppning på tävling. Men jag bara höll på lugn. Medans dom andra började med övningarna skrittade jag runt och arbetade Gurkan istället. Såg till att hela tiden aktivera honom med något, joggade fram i lugn och ro och något varv fick han trava över bommarna också, vilket han gjorde jättebra! Han börjar lära sig bättre och bättre de här med bommar :-)
 
Jättefin över galoppbommarna också, är dock lite svårare för honom då han inte alltid räcker till. Han blir ju gärna lite kort i sina språng- eller i hela kroppen egentligen. Nacken blir kort, bakbenen studsar och då blir sprången automatiskt kortare också. Men tänkte hela tiden lite ökad galopp o då gick det superfint.
 
Hoppade helt suveränt idag! Red lite på en större volt över det lilla räcket och han var så duktig! Väntade in jättefint och höll sig lugn även efteråt. Min stjärna! Hoppade bara studsen en gång då både Gurkis och jag är lite osäkra på just studs, framför allt när det bara är sockerbitar. Vet inte varför, men ville inte utmana ödet.
 
Linjen gjorde han kanonbra! Inga tveksamheter och rullade på i samma härliga galopp hela tiden. Mycket nöjd! Red på baucherbettet idag också, spännande att prova något nytt. Måste dock prova en gång till innan jag bestämmer mig hur de är- Gurkis är lite svårt på just fasta bett.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback