23 januari 2015

Jobbade ponnyn i ridhuset, i hoppsadeln faktiskt för en gångs skull. Måste börja rida mer i hoppsadeln! Vet att jag har sagt det förut, men glömmer liksom bort de..
 
Hur som helst så fortsatte jag att jobba med det Anette tjatade på mig om. Mycket halvhalter i traven för att ändra och reglera traven. Blir annars lätt att vi snurrar runt i samma tempo o takt hela tiden och om vi ska kunna ändra och förbättra traven så måste vi börja jobba och leka med den. Så det blev mycket halvhalter, rida i en superkort trav som nästan är en påbörjan på piaff, sedan fram lite igen, en halvhalt och fram i lite mellan trav och sen fortsätta så.
 
Red mycket öppna, serpentiner och 10m volter i det också. Kändes kanonbra! Börjar hitta traven mer och mer i honom och det känns absolut som att vi kommer kunna ändra hans trav galet mycket detta år.
 
I galoppen jobbade jag också med Anette tänket. Dvs mycket halvhalter här också för att ändra och reglera galoppen. Här vill vi ju att han ska få en större och lite mer bärig galopp så det blir mycket framåt tänk - utan att det egentligen ska gå fortare. När jag känner att jag har en rund och fin galopp så ska jag jobba honom i en svag öppna på långsidan och sedan rida en svag sidförflyttning ifrån hörnet in till medellinjen. Han gjorde det bra första två gångerna idag sedan blev han trött och sparkningarna tog över. Så då fortsatte jag bara rida i en lite framåt galopp så han skulle få avsluta skönt och bra.
 
Kanonfin idag, känns så kul att även efter 6 år så hittar jag nya knappar och känslor varje dag!
 
Min fina Grålle 2012 <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback