Anatomiskt

Okej, hetsen över de anatomiska tränsen fortsätter och vi får hela tiden bara höra de positiva orden. Gör verkligen de anatomiska tränsen så stor skillnad på våra hästar?
 
Gustav har sedan igångsättningen varit lite strulig med huvudet. Drar tyglarna i handen, hänger sig gärna på bettet och försöker slå sig fri. Jag tror absolut att det är lite tecken på svaghet, att han inte riktigt orkar. Men han har alltid varit en känslig kille, framför allt bakom öronen. Och nu är han verkligen kollad från topp till tå och det finns verkligen inga som helst fel på min lilla kille, så. What to do next liksom? Jo, man vill ju typ prova allt, man bara väntar på underverket typ. Men ska man verkligen gå på allt?
 
Jag har fått chansen att låna ett Horsewear Micklem träns nu i två dagar. Och Gustav går faktiskt sämre på de tränset än på mina "vanliga" träns. Vet inte om det den annorlunda knäppningen han stör sig på, men nej han känns verkligen inte alls tillfreds på det. Jag tänkte att jag ska ge det två gånger till, eftersom jag ändå fått chansen att låna det. Men idag är jag inte alls imponerad faktiskt..
 
 
Sen är det ju de "nya" trendiga, PS of Sweden tränsen. De ska vara anatomiskt utformade och inte trycka på nacken och öronen plus då att de ska vara mer snällt uppbyggt vid bett och nosgrimma. Men 1500 kr för att prova? Om de blir som med Micklem tränset då? Känns inte jättekul. Om jag nu skulle få för mig att prova, så är det isåfall denna modell nedan jag tänker på.. ↓
 
 
Sen tycker jag båda dessa träns är skitfula. Ena PS tränset är väl OK, men faller mig absolut inte smakmässigt. Sen ska man ju inte gå på utseende, de är ju faktiskt en sak jag lärt mig de senaste åren hehe.
 
Vanligtvis går Gustav på ett Dyón träns med anatomisk nosgrimma. Än så länge är det faktiskt de tränset som fungerar bäst på honom! Så nu är jag lite inne på om jag ska prova de hedliga, fula gamla remonttränset igen istället. Han gick skitbra på det som unghäst! Jag vill ju verkligen att han ska trivas med de han har på huvudet, hur fult de än är ska det vara funktionellt. Min känsliga kille ska inte behöva plågas ;-)
 
 
Denna eviga träns och bett frågan är en ren jävla djungel och jag vet ärligt talat inte hur mycket jag ska gå på och prova. Ska man lite på allt som skrivs? Nu vill jag ha er hjälp! Har ni Micklem tränset eller kanske ett PS träns? Känner ni någon skillnad på era hästar eller är det ren bullshit? Tacksam för alla svar :-)

Kommentarer
Sofia Spelkvist

kör på remont, så fult är det inte :D sen ang alla nya anatomiska träns så tror jag mest på PS of sweden tränsen, vissa är inte snygga men som tex flat out tränset är ju helt okej, påminner om flera andra träns som redan finns på marknaden, jag skulle köra på det om jag hade en känslig häst. Det går ju alltid att sälja vidare, kanske inte till samma pris men lite får man nog tillbaka :)

2013-12-22 @ 10:52:25
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Emma

Prova ett bredare nackstycke, mountain horse har ett brett för 149:-, fungerar jätte bra på min häst som har haft muskelspänningar i nacken. Har själv kollat in både micklem och ps, men har inte haft råd... Hoppas att Gustav blir bra snart! Det är ni värda!!!!

2013-12-22 @ 19:07:14
Emma

Prova ett bredare nackstycke, mountain horse har ett brett för 149:-, fungerar jätte bra på min häst som har haft muskelspänningar i nacken. Har själv kollat in både micklem och ps, men har inte haft råd... Hoppas att Gustav blir bra snart! Det är ni värda!!!!

2013-12-22 @ 19:07:17
Rebecca

Min häst går inte ett dugg bättre på PS-tränsen, jag har provat två st. Tyvärr, ville verkligen att det skulle fungera. Jag kör på remont nu och det går bra, ska nog köpa MH's nackstycke och testa! Är nyfiken på micklem med :)

2013-12-23 @ 09:02:00
Therese

Har två PS träns till min tjej och jag märker ingen skillnad. Nu har jag en väldigt avspänd och nöjd häst oavsett vad jag rider med för utrustning och hade således inget problem jag ville ha löst med tränsen. Känns dock bra att rida med så mkt anatomisk utrustning som möjligt. Det negativa med PS tränsen tycker jag är passformen som känns svår att få till samt det något stela lädret.
Hoppas du hittar ett träns som din häst trivs med.

2013-12-26 @ 18:04:27
Jenny och sami

Ps tränsen sitter inget vidare tycker dom åker fram när jag prova de ! Ska prova miklem tränset på båda min en kompis har de så tänkte kolla hur de funkar men sami funkar absolut bäst på ett remont träns med brett nackstycke :) Coco gick på achen när jag köpte henne men har bytt till remont på henne också gör hon var så känslig i munnen och jobbig i munnen men sen jag byte har de blivit mycket bättre och bettet verkar ligga mer stil :)

2013-12-30 @ 21:50:23
URL: http://jennyivungs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback