26 juli 2013

Efter en hel dag på Strömsholm igår har jag hunnit smälta allting och kan nog återberätta de mesta, förhoppningsvis korrekt.
 
Igår var vi alltså på Strömsholm med Gustav. Vi åkte ifrån stallet strax efter kl. 06 på morgonen, ganska trötta hela familjen. Hela familjen var ganska säkra på att det var en sträckning Gustav dragit på sig så besöket på Strömman skulle gå fort - så fel vi hade. Vi var hemma igen 19.15!
 
Vi började med att springa i gången samt longera på banan. Gustav var tydligt halt på vänster fram, precis som vi talat om tidigare. På senaste tiden har vi även märkt av en markering på höger bak, dock syntes den ingenting. Vi började med ett vanligt böjprov där veterinären böjde alla fyra benen både högt och lågt. Gustav visade ingenting direkt, utan den hältan på vänster fram som fanns innan var kvar så det var svårt att avgöra om det var sämre än innan.
 
Allt började med att vi bedövade hovleden, men han var fortsatt halt v. fram. Övergick sedan till att bedöva kotleden, fortfarande halt. Veterinären arbetade sig uppåt och bedövade knäleden, fortfarande halt. Då tog vi beslut om att låta dessa bedövningar gå ur kroppen för att sedan undersöka gaffelbenet. Två timmar fick vi vänta på att bedövningen skulle gå ur..
 
Gaffelbensleden bedövades men Gustav var fortsatt halt på v. fram. Båda frambenen röntgades därefter men allting såg jättefint ut och då beslutade vi oss för att ultraljuda gaffelbenet. Skolexemplar på hur det ska se ut, alltså inget fel där heller.
 
Efter mycket diskussion veterinärerna emellan tillsammans med mig så kunde vi konstatera att Gustav troligtvis blivit överansträngd. Även om han bara har skrittat och longerat lite grann så har Gustav börjat använda kroppen på ett helt nytt sätt. De har vi märkt, att han rör sig betydligt trevligare med mer luft än tidigare. Han har helt enkelt börjat använda kroppen och sina muskler på ett sätt som han aldrig har gjort tidigare. Och med tanke på hur länge han bara stått innan denna operation så har kroppen helt enkelt inte orkat de här.
 
Så efter åtta timmar på Strömsholm så kunde vi konstatera att jag har en riktigt fräsch och fin häst som ser jättefin ut i både ryggen och benen, men att han är lite överansträngd och därför har belastat lite fel. Pluttisen ♥ Så han är alltså fortsatt halt på v. fram just nu eftersom det inte fanns någonting att behandla. Vi saktar ner Rehaben lite och låter de ta den tid Gustav behöver för att återhämta sig.
 
Nu ska han skrittas 10minuter, två gånger om dagen i 2 veckor, sedan ska vi öka till 30-40minuter en gång om dagen en vecka för att sedan den 4e veckan longera 10minuter i trav. Efter dessa veckor ska vi tillbaka till Strömman för check på ryggen och då kommer vi kolla alla benen igen. Om allt ser bra ut då blir det troligtvis 6 veckor med lättare longering och tömkörning innan det är dags att sitta på honom igen.
 
Det är 21 veckor sedan jag satt på honom senast. Och har jag väntat och sått ut såhär länge så kan jag lika gärna vänta i 21 veckor till om det skulle behövas. Huvudsaken är att han blir bra och att får hålla sig hel och fräsch hela vägen fram. Självklart är det galet tråkigt och igår kände jag mig super deppig men lite sömn på allting och jag har insett att jag bara vill ha en fräsch häst när allt är klart!
 
Min fina prins! En vacker dag ska allt vara som vanlig igen, fast lite bättre

Kommentarer
Carro

Tråkigt att han har den där hältan, men som du säger är det viktigaste att han blir bra och då får man väl tyvärr ge det lite tid :) Håller i alla fall tummarna stenhårt för er vännen!

2013-07-26 @ 22:43:34
URL: http://carolinedjerf.blogg.se/
Sandra Ramtzén

Du är stark Tess som inte ger upp!

2013-07-27 @ 13:13:40
URL: http://sandraramtzen.blogg.se
Hanna

Konstigt ändå, var inne med min häst för några dagar sen. Halt H bak. Dom gjorde likadant (var med på Strömsholm), bedövade kota, has, hov, knät osv osv. Fortfarande halt häst. Röntgade också hela benet. vet Tror ev att det sitter högre upp. Men dom kan ej säga vad det är. Trodde detta var mkt ovanligt (att dom inte vet vill säga). Vilken vet har du? Om du vill säga, hade vart intressant o veta om det är samma nämligen, jag hade en tjej iaf vet ej vad hon heter nu. Hoppas din häst blir bättre!! Håller alla tummar för er!

2013-07-27 @ 15:06:18
Sofia Spelkvist

Du tänker så klokt och helt rätt, har man väntat i 21 veckor kan man lätt vänta 21 veckor till, allt för att han ska bli bra! <3

2013-07-27 @ 20:19:00
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Pernilla

Håller tummar och tår! Jag tror ni kommer komma tillbaka starka och friska!

2013-07-28 @ 09:19:14
Ida

Kämpa! Otroligt tungt.

2013-07-28 @ 16:27:54
URL: http://ibequestrian.blogg.se
warnmark

Du är så grym Tess och har sådan sund hästhållning. Fler borde tänka som dig och jag önskar er all lycka med den fortsatta rehaben!

2013-07-30 @ 15:55:56
URL: http://warnmarks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback