24 juni 2013

Först och främst, tack för alla fina kommentarer! Det värmer otroligt mycket, dels att ni respektera det jag skrev och att så många håller tummarna för oss, verkligen tack! ♥
 
Gustavs operation gick bra! Det blev sex stycken titthål och sex stygn och veterinären var väldigt nöjd med operationen och Gustav hade skött sig väldigt bra. Jag har haft fullt upp sedan operationen därav den dåliga uppdateringen, Gustavs rehab är ingen barnlek och jag tar den på fullaste allvar! Men nu har jag äntligen gått på semester och kan lättare hålla er uppdaterade över hur allting går. Jag tänkte att jag skulle förklara vad rehaben innebär och hur det går såhär långt, vissa av er är säkert väldigt nyfikna!
 
Under de första tre veckorna nu ska Gustav skritt promeneras för hand 30minuter två gånger om dagen. Han ska helst av allt gå avslappnat i en låg form för att inte spänna ryggen. De första promenaderna var ett rent helvete! Men för att ha vilat i nästan 15 veckor så accepterar jag hans beteende faktiskt. Vi försöker variera promenaderna så mycket som möjligt, någon gång i ridhuset, paddocken och vissa promenader på grus och asfalt och nu de senaste gångerna har vi även promenerat lite i skogen.
 
Gustav ska även stretcha ryggen 50 gånger om dagen, gärna utspritt. Stretchningen innebär att han ska höja ryggen genom trygg under magen och genom trygg vid rumpan. Jag har äntligen hittat ett system för att komma ihåg hur många stretchningar som görs under dagen!
 
Denna rehab innebär att jag åker till stallet minst två gånger om dagen och pysslar med Gustav. Promenaderna nu går jättebra! Han är äntligen lugnat ner sig lite och är fullt hanterbar när vi promenerar. Han klarar även av att gå i en lite större sjukhage utan att busa vilket är extremt bra.
 
Idag ska vi ta bort stygnen! Jag lovar att jag ska ta bilder så ni får se hur de ser ut. Vi är halvvägs in i första rehabfasen och det känns jättebra. Gustav ser pigg och glad ut och verkar inte reagera när jag borstar och pysslar på ryggen, älskade häst ♥
 
Nu har ni fått en liten inblick i allt. Jag lovar att jag ska försöka bättra på uppdateringen framöver :)
 

Kommentarer
Rebecka Wärnström

Jag är så glad för din skull. Hoppas allt kommer gå bra för er!

2013-06-24 @ 15:08:13
URL: http://rebeckashemligheter.blogg.se/
Nickan

Vad glad jag blev över att läsa att det verkar gå bra med Gustav?

2013-06-24 @ 16:50:12
Fanny Olofsson

Va härligt att operationen gick bra, jag önskar er all lycka till och det ska bli otroligt spännande att få följa Gustavs rehab! Ni är så himla fina tillsammans och jag önskar att allt kommer att gå bra :)

2013-06-24 @ 17:22:18
URL: http://olofssonfanny.blogg.se/
emilie persson

Fyfan va skönt! Hoppas de kommer rulla på lika bra resten av tiden med. Men usch 50ggr om dagen låter mycket, förstår att man lätt rör ihop hur mycket det blir haha!

2013-06-24 @ 17:29:35
URL: http://www.misspersson.se
Rosanna

Vad skönt att det har gått bra och fortsätter gå bra med rehaben :) Det är ni så värda!

Ska bli kul att följa er väg tillbaka :)

2013-06-24 @ 17:38:58
URL: http://kattmedpistol.blogg.se
Susanna

Jag är verkligen genuint glad för din skull Tess! På riktigt.

Jag har själv en häst som genomgått en stor komplicerad operation (steloperation mellan två halskotor pga wobbler/slinger syndrome) och jag vet vad en lång rehab-period innebär. För min del var det boxvila och promenader två ggr dag (med galen häst) i sex månader och ingen ridning på över ett år. Men man klarar det och jag är SÅ glad nu i efterhand att jag lät operera honom. Blev jätteglad när jag läste att även du gett din häst en till chans!

Håller alla tummar och tår för att han ska komma tillbaka och må bra igen, tillsammans med dig. Kram

2013-06-24 @ 19:35:34
URL: http://supersus.blogg.se
Carro

Är så glad för din skull vännen! Håller tummarna stenhårt för att det ska fortsätta gå åt rätt håll nu, det är ni värda!

2013-06-24 @ 22:28:55
URL: http://carolinedjerf.blogg.se/
Julia

Härligt! Verkligen kul o läsa att det går åt rätt håll.

2013-06-24 @ 23:05:31
URL: http://ohjuliet.blogg.se
natta

Gud va roligt!!!!! Va glad jag blir att läsa om era framsteg. Jag håller tummar och tår att det fortsätter åt rätt håll :)

2013-06-26 @ 12:39:33
Sara

Min häst genomgick samma op i oktober. Rehaben är jobbig men det går :). Min häst är nu fullt återställd och går mycket bättre än innan . Det har varit en dröm då jag grät efter nästan varje ridpass tidigrare, till att nu ha en häst som går bättre och bättre varje dag. Väl värt dom där långa promenaderna och tiden på lina. Lycka till!!

2013-06-26 @ 12:50:23
Sara

Upptäkte just att våra hästar har samma pappa, Poet...!

2013-06-26 @ 12:53:42
Johanna

Håller tummarna för er och jätte roligt att du vill dela med dig av din historia!! :-)

2013-06-26 @ 21:40:43
Susanna

Vad skönt att det går bra och framåt. håller tummarna att det fortlöper lika bra!

2013-06-26 @ 22:18:04
URL: http://menvisst.com/
Alexandra Jeppsson

Gud vad skönt att höra, fortsätter hålla tummarna på att det går bra senare med :D

2013-06-27 @ 21:40:31

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback