18 september 2013

Hallå där!
Har insett att det är betydligt roligare att blogga nu när Gustav motioneras lite mer. Finns ju liksom helt plötsligt jättemycket att skriva! 

Idag longerades Gustav i pessoaselen. Är nog mer än ett år sedan som vi använde den senast. haha stackars Gustav hade glömt bort hur den tröck mot rumpan så blev lite mer bockningar och sparkar än vanligt! Men han såg annars väldigt fin ut, lite matt så imorgon kommer han att få en välförtjänt vila :) 

Jag märker på Gustav att det är konditionen som sviker, vilket inte är så konstigt. Dock tycker jag att de är betydligt svårare att bygga upp en bra kondition nu eftersom vi inte kan ut och galoppera, klättra eller skritta långa turer i skogen. Hur bygger man upp en bra kondition på lina liksom? Har ni några tips?

Gustav rids alltså 4 dagar i veckan, ca 30minuter där 10minuter är trav, resten skritt (ökas lite successivt hela tiden). Sedan går han på lina 2 dagar där han går i alla gångarter. Tar tacksamt emot tips! :) 




Kommentarer
Kristin

Kul att allt har gått så bra och att ni äntligen kommit igång efter att ha kämpat så tappert och aldrig gett upp! Jag skulle inte bekymra mig över Gustavs kondition, den kommer byggas upp allteftersom ändå, det lovar jag :). Men annars är långa skrittpromenader underskattade, de bygger upp mer än man kan tro. "Have patience, all things are difficult before they become easy"

Svar: Tack, de känns helt super! Skrittpromenader uppsuttet då eller gå brevid? För att får ju inte skrittas i skogen än uppsuttet o inte mer än 30min.. Supertack för ditt svar, alla tips hjälper :)
Therese Klintestam

2013-09-18 @ 22:12:03
URL: http://kristinxandersson.blogg.se
Anonym

Jag gillar verkligen din blogg, är glad att vi alla kan läsa den nu! :)

Ska försöka lägga fram detta så smidigt jag kan:

Har du funderat över varför han blev halt? Enligt min mening är det viktigt att stanna upp och rannsaka sin hästhållning och ridning när man har haft en halt häst. Menar inte detta som kritik, jag har själv fått halta hästar. Det är svårt att kritiskt utvärdera sig själv men vi är så många som råkar ut för det här tyvärr och jag tror att det finns en orsak och att man ska försöka hitta den. Men du kanske funderar mer än du delar med dig av på bloggen! :)

När det gäller longeringen har jag inga tips, jag tror du får acceptera att det inte går att träna kondition på lina, det sliter ju mycket på hästen att gå på litet spår så jag skulle nog hålla tempot nere och invänta klartecken på att få rida rakt fram innan jag började konditionsträna. Muskler kan man ju annars bygga rätt hyffsat på lina; tycker själv om att använda studsserier och att göra en massa avsaktningar och igångsättningar, speciellt galoppfattningar är ju muskelbyggande.

Lycka till och hoppas ni får vara friska nu!

Svar: Tack, kul att höra! :)

Ja, det var en sträckning kombinerat med en rörelsestörning som han fått efter operationen. Veterinären tror även att de har att göra med hans balans då han är ganska vinglig nu, typ 3-4åring igen :p tar de absolut inte som kritik så ingen fara- jag är så löjligt försiktig nu att ja knappt känner igen mig ;)

Nä, gillar inte att jobba på lina heller egentligen. Får försöka promenera honom lite längre helt enkelt i kombination med att han jobbas lite mer uppsuttet :)

Tack för din kommentar!
Therese Klintestam

2013-09-18 @ 22:32:32
Emelie

Mitt namn och mail försvann i förra inlägget. Kanske inte behövs men tycker det ser så drygt ut med bara "anonym".

Svar: hehe tack, alltid trevligare när de skrivs namn :D
Therese Klintestam

2013-09-18 @ 22:34:45
jessie

så himla kul och läsa att allt går bra och att igångsättningen går framåt :)..Håller tummar och tår för er två:)..och ps tack för hjälpen när ja för två veckor sen skulle köpa en sadelgjord och tigläder till min hoppsadel:)

Svar: Tack!

hehe varsågod! Hoppas allting passade! :)
Therese Klintestam

2013-09-19 @ 07:25:34
URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/
emilie persson

Jag talar nog för fler när ja säger VÄLKOMMEN TILLBAKA TESS, vi har saknat din blogg ;)

Svar: Tack Emilie, de värmer :)
Therese Klintestam

2013-09-19 @ 09:21:27
URL: http://www.misspersson.se
Susanna

Gud vad roligt att det går framåt för er! Har gjort ungefär samma resa själv så jag vet känslan när man får sitta på sin älskade häst igen =) Heja er!
Har du en sjö i närheten kan du ju pulsa i vatten, annars är har ingen idé ang få bättre kondis på honom, det kommer ju med tiden.

Svar: Tack! Visst är det underbart!? :)Tyvärr ingen sjö i närheten, får köra på lite längre skrittpromenader helt enkelt :)
Therese Klintestam

2013-09-19 @ 21:29:09
URL: http://supersus.blogg.se
Kristin

Uppsuttet eller avsuttet, det spelar ingen roll! Helst ute i naturen, om hästen gillar det och bjuder på bra! All träning bygger ju upp både kondition och styrka, om det så bara är en pyttepromenad, sedan ökar man ju mer de orkar osv. Lycka till!!

Svar: Tack för din kommentar! :)
Therese Klintestam

2013-09-25 @ 13:32:15
URL: http://kristinxandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback