18 februari 2014

Tisdag och dagen till ära var jag faktiskt ledig. Kunde ta mig god tid i stallet utan att stressa och verkligen njuta av min fina häst. Som för övrigt inte vill komma in från hagen idag haha kunde inte göra annat än skratta åt honom! Han kom springandes mot mig, var ca ½ meter ifrån mig och sprang förbi, bockade och pep! Sen rullade han sig mitt framför ögonen på mig också, alltså söt ponny, tror det är lite vårkänslor i kroppen på honom nu.
 
Hur som helst så skuttade vi lite i ridhuset idag. Hade en plan att rida lite lydnad på hackamoret, helt enkelt för att se hur mycket jag faktiskt kan rida honom enbart för hjälperna. Fick tänka om lite när vi väl kommit igång och hoppat så att säga, blev lite överkurs idag. Under framridningen var han i alla fall jättefin och han känns riktigt harmonisk på det bettlösa så jag tror att vi ska försöka rida vidare på det i hoppningen.
 
Den här var alltså tanken från början. En övning jag gjorde senast på Cassiopeia uppe i VRF's ridhus, så ja det var ett tag sedan. Tanken är alltså att du bygger upp 5 ganska låga räcken på medelinjen som du sedan ska "zick-zacka" över. Här måste du som ryttare verkligen ha klart för dig hur du ska rida eftersom hästen ska landa i "fel galopp" för att du ska slippa byta, lägga en volt åt, vad jag tycker känns fel hål och sedan rulla på nästa. Här tränar man verkligen på hur man samarbetar med hästen och den är ganska avslöjande för om hästen är uppmärksam på dig och om du verkligen har blick och väg rätt planerad. Sjuuukt svår men rolig! Tyvärr inget för Gustav idag ;-)
 

Istället gjorde vi en liten bana av de. Eftersom de flesta hindrerna kommer lite kort ur sväng så tyckte jag ändå att det blev en relativt bra övning. Gustav var extremt laddad idag, låg på som tusan i hackamoret. Min känsla var ändå bra och jag tänkte mer på galoppen idag, att ha den lite mer fram och mer aktiv. Jag är faktiskt nöjd, visst att det inte var 110% idag, men han river inte och han stannar inte, vilket känns bra! Avslutade på en kryssoxer, lite högre och då stannade han två gånger. Men han blev nog lite överraskad, tog om den och han gjorde det toppenbra!
 
 
Mitt problem idag är att jag inte riktigt kan bestämma mig vilket bett jag ska hoppa på.. Jag har mer kontroll och kan reglera avstånden och avsprångspunkten betydligt mer och bättre på bettet. Men han känns lite friare och bättre i galoppen på hackamoret. Tror att jag kan få samma känsla på bettet om jag bara släpper spärren lite och galopperar på, men ja tycker de är svårt att hitta nått som känns klockrent typ. Får prova lite till!
 
Dagens hoppeponny!!! ♥
 
 
 

Kommentarer
Johanna

Det är verkligen en toppenövning, jag brukar börja som du hoppade med längre svängar och avsluta med volterna efter varje. Har du testat honom på något kombinationsbett? Så får du lite av varje:) Kul att se att ni är på gång igen!

Svar: Ja, jag gillar verkligen övningen men han var inte riktigt redo för de än :p
Nej är rädd att de ska bli för skarpt :/
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 07:01:44
emilie persson

Ni kommer bli farliga på banan iår!! hejja hejja hejja!!! Tycker vi kan stämma en träff och hoppa de stora pojkarna ihop någon gång ;)?

Svar: Tack desamma :D ja absolut, de vore kul :D
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 08:56:25
URL: http://www.emiliepersson.se
Hanna

Jag red Philis på slutet med ett Nathe kombibett. Jag uppfattade det som att det ser mkt värre ut än vad det var. Sen finns ju modellen med långa och korta skänklar med flexistång el som tredelat, så man kan ju välja. Jag red på det med långa skänklar och flexistången, samma som jag har på mitt flippan och fick 100 ggr bättre känlsa. Men givetvis är det individuellt hur man uppfattar de beroende på häst. Tyvärr har jag sålt mitt, och dom ligger på 3-4 tusen nytt. Dyker upp beg på hastnet ibland. Kolla om du kan få låna ett av ngn? Dom är ju lite för dyra för att inte provridit på innan..

Svar: Hm.. Aa får hålla ögonen öppna :) ska prova ett pee wee bett nu o de va han tkr om de :)
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 11:29:59

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback