19 februari 2014

Dagens ridpass kan summeras i ett ord, wow!
Vanligtvis brukar jag bara skritta ut eller promenera med Gustav efter att han har hoppat, vilket vi gjorde igår. Men jag kände att jag behövde rida igenom honom ordentligt idag eftersom jag kände att jag inte riktigt hade honom lösgjord till 110% igår. Och gud så glad jag är över det beslutet!
 
Var väldigt noggrann och konsekvent med dagens ridpass, vilket alltid lönar sig. Läste ett riktigt bra blogginlägg här om dagen där en klok människa skrev att "genvägar är senvägar", tog till mig det och verkligen tänkte igenom det. Och visst är det så, vi kan inte skynda eller slarva med det vardagliga och tro att vi ska komma framåt på de, för de blir bara fel i slutändan i alla fall.
 
Så dagens ridpass var fullt fokus på en lugn, avslappnad och harmonisk Gustav som inte fick gå vidare i sina övningar innan han gjorde allting bra. Dvs, vi skrittjobbade tills skritten var så pass bra att vi kunde komma igång i trav. Jobbade mycket med sidvärtsrörelserna, spårningen och övergångar. Han kändes riktigt fin idag, sög på bettet utan att ligga på och var faktiskt väldigt bra i formen också. Plockade bort stigläder och stigbyglar så jag verkligen kom ner i sadeln och jobbade med magmusklerna.
 
Galoppen.. Ja vad ska jag säga. Lösgjord från början - gunghäst galopp. Kom verkligen till arbete och kunde jobba honom ordentligt i galoppen. Samla, korta, länga, öka samt lite svag öppna och förvänd galopp. Jobbar honom gärna lite innanför spåret så jag verkligen känner om han är rak, likadant gillar jag att rida upp på medellinjen mot spegeln för att verkligen få honom under sig.
 
Mamma smygfilmade lite under vänster galoppen, vilket som tur är hans bästa också ;-) och jag kan liksom inte sluta titta på filmen. Längtar så efter en dressyrsadel nu så jag får testa mer ordentligt hur han känns. Min lilla magkänsla säger lite smått att han nog skulle passa tio gånger bättre som dressyrhäst igentligen..
 
 
Världens finaste kille! Såhär vill jag ha honom jämt, avslappnad, harmonisk och ridbar ♥

Kommentarer
Sara

Jättefinaaa!

Svar: Taaack :D
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 22:50:41
URL: http://ussing.se
Malin

Vad fin han har blivit! Wow!
Och vilken fantastiskt fint ridhus haha ;)

Svar: Tack :D haha ja ;)
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 22:54:40
URL: http://mightybouncer.blogg.se
Linn

Hej!
Min häst har precis fått diagnosen kissing spines i bröstryggen, precis där man sitter ungefär. Tänkte fråga vart din hästs tornutskott gick ihop?

Svar: Samma ställe i lite bakåt :)
Therese Klintestam

2014-02-19 @ 23:14:49
jessie

ni är så himla snygga tillsammans, match made in heaven ju:)

Svar: Åh va gullig du är, tack :)
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 05:58:20
URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/
Anna

Hav är jättefin! Varför inte lägga hoppningen på is o satsa på dressyr istället då? :)

Svar: För att jag inte är redo att ge upp hoppningen riktigt än :)
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 06:14:15
Sophia Karlsson

Du får helt enkelt tävla både hoppning och dressyr, super kul att ha en så fin och allsidig häst ju! :)

Svar: Ja så blir de nog :) tack visst är de!!
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 07:20:50
URL: http://sophiakarlsson.blogg.se/
Elin

Gud vad fin han blivit! Och vad roligt att se när du lägger honom innanför spåret, helt plötsligt "äger" du yttersidan och han bär sig så mycket finare :))

Svar: Tack !!! Åh va kul att de syns för de känns verkligen :D
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 10:29:40
Alida

Så härligt att det går frammåt för er! klart du inte ska ge upp hoppningen, den kommer ju funka ÄNNU bättre när du får honom så fin i dresssyren!

Svar: Nä så tänkte ja me :) taaaack :D
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 13:37:53
URL: http://peplis.blogg.se
Rosanna

Jättefin! Självklart ska du fortsätta hoppa med, det ena utesluter ju inte det andra =)

Svar: Precis :) tack!!'
Therese Klintestam

2014-02-20 @ 23:22:45
URL: http://kattmedpistol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback