Den eviga bettfrågan

Egentligen så orkar jag inte med all diskussion och hets som just nu pågår. Är det inte om anatomiska träns, märkenas vara eller icke varande, hur hästsporten är diskriminerande osv så är det bettets inverkan. Ni förstår grejen, det ska alltid diskuteras om någonting och det är alltid någon de ska irritera. Det finns alltid "den eviga frågan" om precis allt..
 
Ibland känns det som att du inte kan ställa en enkel fråga utan att det ska diskuteras också. Jag kan ställa en fråga, de enda jag vill ha är ett enkelt svar inte ett svar och sedan en stor jävla diskussion om den frågan. Åh ibland orkar jag inte med hästsporten, hästmänniskorna och alla andra haha
 
Därför tänker jag bara ställa en enkel fråga, enbart för att jag är lite nyfiken och vill höra andras erfarenheter osv. Sen kan ni välja att diskutera om ni vill, jag vill bara ha svar på frågan för att se vad som är "populärast" eller kanske "mest modernt" ;-)
 
Vilket bett rider du på mest? Har du något favorit bett eller märke?
 
 
Jag själv varierar idag mellan;
♦ Ponnyhackamor från Hööks
♦ 3-delat anatomiskt bett från Hööks
♦ 3-delat sötmalmsbett från Hööks
♦ Novabett från Hööks.
 
Favoriten? För Gustavs del, sötmalmsbettet. Skulle vara sjukt intressant att prova ett pee wee bett eller ett Beris alt. Poponcini baby pelham senare i framtiden. Önskar man hade världens vägg med bara bett, enbart för att kunna pröva sig fram.  
 

Kommentarer
Emmie

Mina "favvo"bett är vanligt 2 eller 3 delat eller babypelham =)

2014-02-07 @ 22:18:03
URL: http://lsgroom.blogg.se
Marie

Jag rider mest på ett tredelat med fasta ringar från hööks, sedan ett tredelat med sötmalm på mittendelen från hööks och ibland även 2-delat och ponny hack :)
Har däremot nyköpt ett tredelat mässingbett med fasta ringar, så jag få väll se vad hon tycker om det :)
Jag skulle vilja rida på novabett och andra raka, men min häst hatar dom.. tungan kommer ut som på beställning och man kan tro hon har en orm i munnen!

2014-02-07 @ 23:29:09
URL: http://clarabelelhabiba.wordpress.com
Sofia

Jag rider med lite olika och tycker inte det är någon större skillnad. De min ponny rids med är 2- och 3-delat gummibett med rörliga ringar, rakt med fasta ringar, novabett och helt bettlöst(inte hack utan typ sidepull).
Tycker om att hålla det enkelt då jag inte har kunskap om alla "specialbett" och ingen problemmun heller :)

2014-02-08 @ 01:03:59
Linda

Jag varierar mellan ponnyhack, nova och tredelat med lösa ringar, fasta ringar eller parerstänger. Har dock inte hittat det perfekta.. Märker du nån skillnad på vanligt tredelat jämfört med det anatomiska?

Svar: Ja tycker Gurra blir mer harmonisk på anatomiskt :)
Therese Klintestam

2014-02-08 @ 09:05:23
URL: http://lindabj.blogg.se
Anonym

Jag har en sån där tråkig häst (får man säga så?) med låg och känslig gom. Så det enda han trivs på är anatomiska bett som inte trycker i gommen. Sprenger Dynamic tredelad , bomber tredelt med D-ring, bomber två delat lock up och Nova rider jag på.

2014-02-08 @ 16:43:57
Rebecka Wärnström

Nova är en stor favorit hos mig!

2014-02-08 @ 17:30:35
URL: http://rebeckashemligheter.blogg.se/
Rebecka Wärnström

Nova är en stor favorit hos mig!

2014-02-08 @ 17:31:33
URL: http://rebeckashemligheter.blogg.se/
Evelina

Min madame går på ett rakt, lite smalare bett med fasta ringar. Både hon och jag älskar det bettet. Alltsedan jag bytte från det tredelade med lösa ringar har hon blivit stadigare i formen och grymt mkt finare i ridningen :)

2014-02-08 @ 18:10:43
Malin

Mitt favorit bett är ett vanligt myler-bett, alltså utan gagringar och annat konstigt. Båda mina har funkat kanon på det och jag älskar det! :) Sen så tkr jag om att rida på kandar men det beror nog mest på att min häst älskar det och går som bäst på det. :)

2014-02-08 @ 18:44:34
Lina Sällberg

Novabett och raka med fasta ringar samt tredelade

2014-02-08 @ 21:43:25
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Karin Warnmark

Gandalf trivs i princip bara på mitt tredelade Sprenger Dynamic. Red honom med sötmalmsbett förut men han gillar inte det längre. Ska dock köpa ett novabett nästa vecka just för att jag vill ha variation :). Sedan hade jag verkligen velat ha ett bettlöst alternativ men han hatar hackamore (skänklarna ner var sååå obehagliga tyckte han) och Micklemtränset är så dyrt :(

2014-02-08 @ 21:59:43
URL: http://warnmarks.blogg.se/
Rosanna

Rider på tredelade med rörliga ringar eller ett tredelat eggbett. Tycker han går allra bäst på det smala tredelade med rörliga ringar. Har testat lite annat såsom ett fullcheek och ett anatomiskt D-ringsbett, men tyckte han blev väldigt tung i handen å nästan svårare att styra på dessa.

Har också planer på att testa att ponnyhack för att låta munnen vila lite ibland =) Men blev lite fundersam nu när du skrev att 3st hade gått sönder för er. Hur gick det sönder och i vilken situation? Är det något som ofta händer med hack? Känns ju lite risky :P

Svar: Ponnyhacken är oftast dåligt sydda. De har en jättetunn läderrem som inte "orkar" om de ligger på lite mkt. Så spännet har helt enkelt gått av, inte så kul ;)
Therese Klintestam

2014-02-08 @ 22:20:52
URL: http://kattmedpistol.blogg.se
Sofia Spelkvist

jag red mycket på nova, annars tredelade med fasta ringar.

2014-02-08 @ 22:41:09
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Isabelle

Jag har en fullblodsvalack som gått galopp så vi kör på Novabett då han är så känslig i munnen, det är dock för snällt gör att kunna rida ut på så då har jag ett rakt pelhambett.

2014-02-09 @ 12:10:20
Susanna

Jag har två hästar och varierar mellan vanligt tredelat, rakt gummibett, nova och hack på dem. Den ena funkar bäst på tredelat medan den andra gillar raka bett bäst.

2014-02-09 @ 13:31:40
URL: http://supersus.blogg.se
Lotta

Använder nästan bara Sprenger dynamic. Sprenger stång på kandaret. Varierar med Nova och helmjukt gummipelham. Sen någon unghäst kanske går på nått annat. Men märkte stor skillnad på kakan sen jag bytte till Sprenger. Sugen på att prova popisarna (lär nog aldrig stava till det) och nått berris. Försöker hålla det enkelt iaf :)

2014-02-09 @ 19:14:33
URL: http://hastfotografen.webblogg.se
Sophia Karlsson

Jag rider alla mina hästar uteslutande på vanligt tredelat hemma. Sen hoppas en med Nates vanliga raka bett och en med ett gummiklätt tvådelat. Försöker att hålla mig till så milda och simpla bett som möjligt :)

2014-02-10 @ 07:21:49
URL: http://sophiakarlsson.blogg.se/
Marlene

Novabett från Hööks är favoriten för min häst. Rider även ibland på tredelat med fasta ringar, men får känslan av att hon blir stum i munnen av det, så jag tror vi ger upp det :)

2014-02-10 @ 10:28:06
URL: http://melen.blogg.se
Marie

Rider på antigen ett anatomiskt tre delat från hööks eller nova bett. Hade behövt rida på ett rakt bett också men tyvärr tycker inte min dam om det..

2014-02-10 @ 22:02:26
linnea

Jag rider enbart på ponnyhack o kör med jaktstång. Är dock lite nyfiken på vad du köpt för hack som håller så dåligt? Jag har ridit med mitt i 5 år o det håller finfint :)

Svar: Ponnyhack, de "ljusbruna" i fejk läder. Skitdålig kvalité, speciellt när hästarna ligger på lite.
Therese Klintestam

2014-02-12 @ 09:35:10
URL: http://iwantout.blogg.se
Tilde

Min pålles favorit är rakt eggbett men skulle vilja prova ett novabett på honom. :)

2014-03-23 @ 16:29:29
URL: http://empirebroline.blogg.se
Olivia

Jag rider på novabett & pelhambett. Men min häst är otroligt känslig och alldeles för pigg så jag har slutat rida på novabettet. Men han rycker fortfarande med pelhambettet så nu försöker jag hitta ett begagnat Poponcini - Babypelham tror ett sådant bett skulle funka super till min häst!

2014-07-20 @ 17:11:19

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback