4 januari 2014

Ja, jag vet att det är den 5e, men vi lossas som att jag publicerade det här inlägget igår, okej?
 
Åkte ut och red Gustav efter jobbet. Var fullt i ridhuset så valde att rida på utebanan istället. Plockade med mig lite bommar upp och tänkte att jag skulle traggla lite till. Han var väldigt spänd redan från början och det kändes verkligen som om han hade myror innanför skinnet. Jobbade mycket med övergångarna direkt och verkligen inte låta honom trava förens skritten var bra liksom, likaså med travarbetet sen. Började redan när jag skrittjobbade honom att rida över de 3 bommarna. Alltså jag vet inte vad som händer i Gustavs hjärna, men de räcker med att han ser bommarna och så flyger han i taket rent ut sagt..
 
Gustav beter sig på tre sätt med bommar, spelar ingen roll om det är en ensam bom på backen eller sex stycken på rad..
1. Jättelugn och fin innan, panikar över och tar världens skutt alternativt skenar över de typ 2 sista bommarna och sen skenar i ren panik efteråt.
2. Panik redan från början, viker in näsan och bara springer för livet över, skulle inte spela någon roll om jag ty sågade för att stoppa honom- han bara stänger av.
3. Tvärstannar och vägrar gå över bommen, backar i 120 och ställer sig på bakbenen.
 
Jag gav mig verkligen inte igår, kämpade så ja kände att tårarna var på väg. Jag vill verkligen inte bråka med honom, på nått sätt så känns det som att det här är hans sätt att tala om för mig att han inte vill de här. Jag menar, han är hur fin som helst att rida på backen, finare än vad han någonsin varit. Där känner man verkligen vad operationen har gjort skillnad. Men så fort de kommer fram en bom sviker hela hans självförtroende och jag får ingen som helst kontakt med honom.
 
Hur som helst så avslutade igår med att bara galoppjobba lite, så vi avslutade avslappnat i alla fall. Nu har jag i alla fall bestämt att ja struntar i bommarna fram till återbesöket den 15e. Är ingen mening med att skapa pass som bara orsakar stress och spändhet. Vi visar istället Strömsholm hur det är och sedan får dom efter återbesöket med rid provet avgöra vad jag ska göra. Jag vill inte bråka, då trimmar jag hellre bara på backen!
 
Det känns just nu som att Gustav får skolas om till dressyrhäst. Jag kommer inte på något annat faktiskt.
 
 

Kommentarer
Lina

Min tjej är också så! Kan bli helt jävla störd över en bom på marken och sedan kan det likväl vända på en femöring och hon är klockren på hinder. Just markliggande bommar har hon väldigt svårt för. Hon tycker dessutom att det är väldigt kul att hoppa, även om man är nära att ge upp de stunderna man knappt kommer över en bom. Kämpa på!

Svar: Gustav har ju haft lite samma tendens på hinder tidigare, men nu efter operationen har ja inte en aning om hur han beter sig eftersom jag inte hoppa än utan bara ridit bommar. Känns som att han ska klara bommar om han ska palla att hoppa.. ?
Therese Klintestam

2014-01-05 @ 22:07:09
URL: http://sallberglina.blogg.se
Sara

Agerar han likadant om det är hinder eller är det bara bommar på marken?

Svar: Vet inte, har inte fått börja hoppa honom än utan enbart rida bommar på backen. Ska göra rid prov på Strömsholm och då ska han ta ett skutt..
Therese Klintestam

2014-01-05 @ 22:10:03
URL: http://ussing.se
Rebecca

Har också en sådan häst. Efter att hon fått föl var det en lång väg för att få henne någorlunda avslappnad på bommar och hinder igen, hon betedde sig EXAKT på alla de sätt du beskrivit Gustav! Det går att komma ut det men det prövar tålamodet, det vill jag lova.
Jag gick över bommar varje dag med henne. Varenda ridpass. Jag la bommar vid insläppet till hagen. Bommar överallt :P

Tycker det är jättebra att du kollar upp honom och är han okej så kämpa på! Kan bli så när en häst som är lite osäker i grund och botten har en längre vila. Det går att komma tillbaka och bli trygg igen! :)

2014-01-05 @ 22:25:00
Lina

Du tror inte att det sitter kvar i huvudet på honom bara? Min gjorde lite liknande som din innan op när det gällde bommar, just för att där måste dom jobba med ryggen (vilket dom inte kunnat) därav panik/forserande. Min har haft en hel del beteenden/olater kvar efter operationen men som nu drygt ett år efter är så gott som borta och han har blivit mkt lugnare & till freds i ridningen. Men det har tagit sin tid & vi har haft en del bakslag där jag suttit med gråten i halsen... Men kan säkert vaara bra att få bekräftat från Strömsholm att allt är ok innan man kör på och nöter vidare! :) Lycka till!

2014-01-05 @ 22:28:08
URL: http://linaw.blogg.se
Sara

Ok intressant om han hoppar när det är ett "riktigt hinder". Min kan vara likadan, precis när han kom kunde jag inte få över honom över en endaste enkel bom på marken, gick inte ens leda över. Men hoppa en oxer på 130 gick jättebra! Det har blivit bättre men kan fortfarande hända att det är totalstopp fem meter innan eller kastar sig över som du säger. Sätter jag upp det till ett riktigt hinder så voila, utmärkt! Märkligt det där! Håller tummar och tår att det släpper för er det är ni mer än värda.

2014-01-05 @ 22:55:52
URL: http://ussing.se
Lina

Avvakta med bommar så länge då om han inte får hoppa. Tror det blir annat om du kan ta bort markliggande och istället göra små hinder. :)

2014-01-05 @ 22:58:42
URL: http://sallberglina.blogg.se
Lotta

Är han likadan om du går med på marken?

Svar: Ibland.. Oftast kan han gå som vanligt över men ibland slår de slint ;p
Therese Klintestam

2014-01-07 @ 08:11:14
URL: http://hastfotografen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

NAMN:
Kom ihåg mig?

MAIL (eller en hemlis):


URL:


Vad har du på hjärtat?:

Trackback